Παιδιά Υψηλών Ικανοτήτων: Οι Συναισθηματικές Δυσκολίες της Χαρισματικότητας

Χαρισματικό (gifted) ή ταλαντούχο (talented) είναι το άτομο που δείχνει ή έχει το δυναμικό για μία ιδιαίτερα υψηλή ή ξεχωριστή απόδοση σε έναν ή περισσότερους τομείς» (Τσιάμης,2006). Ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερων ικανοτήτων τους, τα χαρισματικά παιδιά συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη και πολλά από αυτά βιώνουν αισθήματα απομόνωσης, κοινωνικής ματαίωσης, ακόμα και κατάθλιψη.

Στην ερώτηση «Τι σημαίνει να είσαι χαρισματικός;», ένα δωδεκάχρονο κορίτσι από την Πενσυλβανία απάντησε:

A (Afraid) Φοβισμένη, ότι κάποια στιγμή θα κάνω κάτι λάθος και όλοι θα το προσέξουν.
G (Guilty) Ένοχη, όταν πιέζομαι να μην κάνω το καλύτερο δυνατό.
I  (Isolated) Απομονωμένη, όταν οι άλλοι με αφήνουν «εκτός ομάδας».
F (Frustrated) Απογοητευμένη, όταν κάνω κάτι σπουδαίο και όλοι γελούν.
T (Terrified) Τρομοκρατημένη, όταν δεν γνωρίζω την απάντηση και όλοι με κοιτάζουν επίμονα.
E (Excited) Ενθουσιασμένη, όταν δημιουργώ κάτι και όλοι το εκτιμούν.
D (Disgusted) Αγανακτισμένη, επειδή οι ιδιαίτερες ανάγκες μου παραμελούνται.
P (Privileged) Προνομιούχα, όταν έχω περισσότερο χρόνο κατά τη διάρκεια του σχολείου να κάνω κάτι για τον εαυτό μου.
E (Embarrassed) Αγχωμένη, όταν ο δάσκαλος ανακοινώνει τους βαθμούς μου.
R (Relieved) Ανακουφισμένη, όταν οι άλλοι δεν γελούν μαζί μου όταν ο βαθμός μου είναι μικρότερος του 100%.
S (Satisfied) Ικανοποιημένη, όταν μπορώ να βοηθήσω κάποιον άλλο σε κάτι που δεν καταλαβαίνει.
O (On top of the world) Στην κορυφή του κόσμου, όταν κάποιος λέει ότι του αρέσει η δουλειά μου.
N (Nervous) Ταραγμένη, όταν πιέζομαι για να επιτύχω πάντα το καλύτερο. 
Πηγή: Delisle, J. R. (1987). Gifted Kids Speak Out. Minneapolis: Free Spirit Publishing.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου